Typ: | depronowy trener STOL |
Rozpiętość: | 905 mm |
Długość: | 900 mm |
Powierzchnia płata: | 20.5 dm2 |
Masa do lotu: | 500 g |
Obciążenie płata: | 24.5 g/dm2 |
Napęd: | silnik BL D2822/12-1800kV, pakiet LiPo 2S/1600mAh |
Śmigło: | 8x3,8 SF |
Profil: | płaski stopniowy KFm-2 |
Cięciwa: | 225 mm |
Sterowanie: | 4 kanały |
Właściciel: | Wojciech Szczęśniak |
Buschtrottel to depronowy model, zbudowany wg darmowych planów z niemieckiego czasopisma FlugModell 12/2020 (stąd nazwa pisana w specyficzny sposób). Jest to model typu „park-flyer”/”fun-flyer” o charakterystyce STOL (krótki start i lądowanie). Model był na tyle popularny, że na jego bazie powstało kilka innych - w tym większy – dwusilnikowy Twin-Trottel. Można w związku z tym znaleźć na YT sporo materiałów wideo tak z budowy jak i lotów modelarzy z różnych krajów. Model jest lekki (400g do lotu bez pakietu), ma więc sporą rezerwę w kontekście stosowania różnych akumulatorów, a także możliwość zamontowania mocniejszego napędu (śmigło 9x5 i pakiet 3S), który lepiej sprawdzi się w trybie „fun-fly”. Budowa nie nastręczała większych problemów, chociaż w kilku miejscach zastosowałem trochę inne rozwiązania niż autor. Głównie chodzi o demontowalny płat, który wg planów jest klejony na stałe – co w moim przypadku znacznie utrudniałoby przechowywanie i transport modelu. Pociągnęło to za sobą zmianę położenia serw i przeróbki w kadłubie. Poza tym zastosowałem sporo samodzielnie zaprojektowanych akcesoriów, wydrukowanych na drukarce 3D (przedstawię je w oddzielnym artykule). Oblot modelu odbył się bez problemów jeszcze w ubiegłym sezonie, a z początkiem obecnego nadarzyła się możliwość sprawdzenia go przez znacznie bardziej doświadczonego pilota, naszego etatowego oblatywacza SGM - poniżej filmik (oraz większość zdjęć) z tego spotkania. Przyjemnie było popatrzeć jak zachowuje się w locie Buschtrottel, pilotowany przez Piotrka. Pozostało jeszcze sprawdzenie startów STOL, ale to wymaga równiejszego lotniska, niż łąki na których się spotkaliśmy.
Tematy pokrewne