Po dłuższym okresie eksploatacji (około 50 lotów w przeciągu 2 miesięcy) przyszła pora podzielić się spostrzeżeniami i wynikami testów tego oto maleństwa:
Dane silnika: (w/g sprzedawcy)
|
*) w/g danych sprzedawcy z eBay max dla tego silnika to 24A
Silnik kupiłem w Cyber-Fly za 80zł, cena za goły silnik - brak piasty, krzyżaka, goldów - czysty minimalizm. Bogato wyposażony zestaw dostępny jest w RcSklep za 115zł.
Wykonany na oko solidnie, niestety od początku chrupiące łożysko (co zaobserwowali też inni użytkownicy). Drugi egzemplarz zakupiony przez FiliPa pozbawiony jest tej wady - wygląda na to, że jak to zwykle z chińszczyzną bywa kiepsko jest z powtarzalnością produkcji. Na plus trzeba jednak zaliczyć fakt, że wyszedł bez draśnięcia z makabrycznego rozkwaszenia modelu i kilku pomniejszych katastrof! Docenić należy także bezproblemową zmianę pozycji wału umożliwiającą montaż przed~ i za wręgą silnika.
Silniczek z powodzeniem napędza GWS Formosę II (830g), pozwalając na pionowe wznoszenie, koślawe próby knife-edge i zawisu, łatwe wyprowadzanie modelu z najbardziej podbramkowych sytuacji. Użyty w AV Ultimate 1200 EPP (680g) pozawla właścicielowi na bezstresowe zawisy ze sporym zapasem mocy oraz pionowe starty z ręki.
A teraz garść faktów, mierzone obroty i amperarz, ciąg wyliczony teoretycznie. Testom poddane zostały dwa egzemplarze (niezależnie) będące w naszym posiadaniu, niestety na różnych zestawach śmigieł (część jednak się pokrywa):
Śmigło | RPM | Prąd | Ciąg |
GWS 9x5 | 1) 9600 2) 9540 |
1) 19A 2) 18A |
1) 770g 2) 763g |
GWS 9x7.5HD | 1) 8200 2) - |
1) 21A 2) - |
1) 840g 2) - |
GWS 9x7 3-łopatowe | 1) - 2) 8250 |
1) - 2) 24A |
1) - 2) ? |
GWS 10x6 | 1) 8750 2) 8640 |
1) 20A 2) 22A |
1) 1050g 2) 1030g |
TowerPro HS 10x5 | 1) - 2) 8220 |
1) 21A 2) 24A |
1) - 2) 777g |
APC-E 10x5 | 1) - 2) - |
1) 22A 2) - |
1) - 2) - |
Pierwszy silnik zasilany był z pakietu 3E Model LiPo 3s1p 2200mAh 10C, drugi WOW RC LiPo 3s1p 1800mAh 15-20C. Przyczyna rozbieżności w wynikach testów (szczególnie znaczące różnice amperarzu) nieznana, prawdopodobnie różnice wynikają z niechlujnego nawiajania drutu, itp. Nie mierzyłem obrotów dla śmigła APC. Subiektywnie daje minimalnie większy ciąg niż GWS 10x6. I ciekawa obserwacja: przy testach w zaciszu domowym i śmigle 9x7.5HD silnik makabrycznie się grzeje, prawie bym go usmażył, parzy nie tylko silnik i przykręcona piasta ale nawet nakrętka mocująca śmigło! Mocno ciepła nawet owiewka oddalona od silnika o kilka ładnych cm!
Ogólnie uważam, że przy swojej cenie silniczek godny zainteresowania, ciężko o równie tani i wydajny odpowiednik, szczególnie godny polecenia dla początkujących - kiedy wiadomo, że ryzyko spotkania z matką Ziemią jest wysokie. W razie nieszczęścia 80zł to jednak dużo mniej niż za "markowy" sprzęt.